ניווט מהיר
שילה - עמותה לפיתוח שרותים לאזרח הותיק בחיפה

 

מאמרים

עולמם הנסתר של האזרחים הוותיקים: מרכזי היום בחיפה

עולמם הנסתר של האזרחים הוותיקים: מרכזי היום בחיפה

רחל, בת 79 מבקרת במרכז היום שילה כרמל. היא התחילה לא מזמן, והיא בכלל חדשה בחיפה. עברה מתל אביב כדי לגור ליד בנה והנכדים, אחרי שהתאלמנה. הרבה מהחברות בתל אביב עברו לדיור מוגן והיא – העדיפה לחיות בבית משלה.

 

מרכזי היום: חמישה כאלה פרוסים ברחבי חיפה והם עולם ומלואו עבור מאות האזרחים הוותיקים שמבקרים בהם. חלקנו ראו פה ושם את רכבי ההסעה שאוספים את מבקרי המרכזים ממש מפתח הבית, או מורידים אותם בחזור. בין לבין – יש ארוחות משותפות, פעילויות, קשר עם הקהילה ובעיקר, בעיקר – חברה. "מרכזי היום הם שירות עוגן קהילתי ופתרון מעולה עבור אזרחים וותיקים שגרים בבית ואשר יש להם ירידה בתפקוד", מסבירה דניאלה אלרון, מנכ"ל עמותת שילה, המפעילה ארבעה מרכזים בעיר מתוך חמישה. החמישי פועל מתוך בית האבות הספרדי.

 

"הזקנה מביאה איתה הרבה אובדנים. חלקם ברורים מאליהן – זהות מקצועית, אובדן של בן או בת זוג. ואחרים שקטים יותר: אובדן של עצמאות. כבר לא נוהגים או עולים על אוטובוס. אובדן של פעילויות, של חברים. העולם מצטמצם לבית, לסלון, לטלוויזיה – ויש הרבה בדידות. פה מתאימים מרכזי היום", היא אומרת.

 

מרכזי היום פעילים  חמישה ימים בשבוע, וכל מבקר קובע לעצמו כמה ימים ומתי יגיע למרכז. מידי בוקר ממתינים המבקרים להסעה למרכז ליד ביתם. כשיגיעו, יקבלו ארוחת בוקר טרייה ואז יפנו לפעילות ע"פ בחירתם: התעמלות, יצירה, הרצאה, חוג שפות, תרגול זיכרון ועוד. בצהריים, יקבלו ארוחה חמה עם מנה עיקרית לפי בחירה, ובסיומה יוסעו חזרה הביתה. בנוסף, מציעים המרכזים גם שירותי פיזיותרפיה, ליווי של עובדת סוציאלית ומספרה ומניקור (שירותי הטיפוח בתוספת תשלום) וכמובן, מסיבות בחגים ובימי הולדת.  

 

"מעבר לסדר יום פעיל ומשמעותי, שכל מרכיב בו מהותי לשימור התפקודים של האדם (אפילו ההתארגנות בבוקר להסעה) מרכזי היום נותנים מענה מעולה למגפה המסוכנת של המאה ה 21: הבדידות. הבדידות היא הרבה מעבר למצב קיומי ותחושה. כבר מזמן הוכח שהבדידות היא זרז משמעותי בהתפתחותן של מחלות פיזיות ומקצרת את החיים. הם פוגשים חברים חדשים, פעמים רבות נתקלים במכרים מהעבר, אוכלים יחד, צוחקים יחד ומתפתחים קשרים שנמשכים גם מעבר למרכז. כן, לפעמים גם קשרים רומנטיים."

 

גם בני המשפחה יוצאים נשכרים מהשהות של ההורים במרכז. "הידיעה שאבא או אמא נמצאים במסגרת חמה ותומכת, אוכלים טוב, פעילים – מאד מרגיעה", קובעת אלרון. "הסגל המקצועי הוא כתובת לכל ייעוץ והכוונה וגם יידע לדווח למשפחה, אם משהו משתנה במצב".

בעמותת שילה מודעים לעובדה שקליטה במרכז יום עשויה להיות חוויה לא פשוטה ("ההתארגנות בבוקר להסעה והרבה פנים לא מוכרות") ולכן מאפשרים יום מלא להתנסות, ללא תשלום, כולל ההסעות, הפעילויות והארוחות. "אחרי הקליטה, אנחנו שומעים שהמקום הפך לבית ושהימים שבהם לא מגיעים למרכז – הם לבד בין 4 קירות".

 

דברו איתנו
כשאכפת, הכל אחרת

שילה, עמותה לפיתוח שירותים לאזרח הוותיק בקהילה (ע"ר)   |   ברכה חבס 14, חיפה 3339319   |   טלפון 04-8384335   |   פקס 15348376790

מוקד אנושי זמין 24/7 שעות:  1700-50-60-02   |   בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו

אודות הנגישות

הפעל נגישות

בניית אתרים

צור קשר
דברו איתנו בוואטסאפ
בקרו אותנו בפייסבוק
סגור חלונית
צור קשר

לחצו לחיוג מהיר 04-8384335