ניווט מהיר
שילה - עמותה לפיתוח שרותים לאזרח הותיק בחיפה

 

מאמרים

ניצול כלכלי של קשישים

 

 

 

ניצול כלכלי של קשישים

 

מעת לעת חושפת התקשורת הישראלית מקרים מזעזעים של התעללות בקשישים. בבית אבות או בבית. לא ניתן להסב את המבט הצידה כאשר מדובר בחבלות, שטפי דם וסימנים כחולים על גופם של קשישים, חלקם חסרי ישע. אך מה לגבי תופעה רחבה בהרבה, סמויה, המצויה בחלקה בתחום האפור, ואשר אינה מותירה סימן גלוי לעין, למעט בחשבון הבנק של הקשיש?


ניצול כלכלי ואלימות רגשית כלפי קשישים עלולים להסב כאב, השפלה וסבל לאדם, ממש כמו, ולעתים אף יותר ממה שגורמות מכות יבשות. כל אדם שיש לקשיש עמו יחסי תלות ואמון, עלול לנצל אותו כלכלית: שכן קרוב, נהג מונית קבוע, קרובה רחוקה ולא פעם, יהיו אלה צאצאיו. ילדים ונכדים של הקשיש. בניגוד לאלימות פיזית, יחסי אלימות כלכלית מתחילים לעתים קרובות, ללא כוונות זדון. הוצאות מרובות סביב מעבר לדירה חדשה, קניית רכב או פתיחת עסק, מביאים את הבן או הבת לפנות להורה הקשיש בבקשת הלוואה. משזו נענית, צץ צורך נוסף, הבקשות הופכות אט אט דרישות. לא תמיד מדובר בוותיקים עתירי ממון, המסייעים יותר ויותר כלכלית לילדיהם. לעתים מדובר באנשים הזקוקים לכל שקל מקצבת הזקנה כדי להתקיים.

 

ניצול כלכלי של קשישים
 
 

במקרים אחרים, יעבור הילד/ה של הקשיש להתגורר עמו בעקבות גירושים, פיטורין או משבר חיים אחר. מצב זמני הופך קבוע ומרחב המחייה של הקשיש מצטמצם. מוכרים מקרים בהם מתקיים בין האחים מאבק ירושה על רכוש בעוד ההורה בחיים. לעתים מדובר על ניסיון לתייג ולהגדיר את הקשיש, הצלול לחלוטין, כדמנטי הלוקה באלצהיימר או במחלה פסיכיאטרית. המטרה, חתירה למינוי כאפוטרופוס על הקשיש, ובתוך כך, להשתלט על רכושו. במקרים אחרים, מתמודד הקשיש עם ילדים הסובלים מהתמכרות כלשהיא, הפרעת התנהגות או קושי אחר, המושלך בעוצמה על ההורה המבוגר. כך או כך, המצב מורכב מאד עבור הקשיש, אשר מצוי בין הפטיש לסדן – מחד במצוקה גוברת והולכת ומאידך, מדובר בשאר בשרו. אם לא ישתף פעולה, התוצאה עלולה להיות בידוד, נתק מהנכדים, איומים ומצוקה גוברת של ילדו. אם ידווח, יגרום נזק לילד ולקשר ביניהם. בכל מקרה מדובר בפגיעה איומה באיכות חייו.


חשוב כי אנחנו, גורמי קהילה העוסקים בטיפול באזרחים וותיקים, נהיה ערים לתופעה קשה זו. תופעה זו, של ניצול כלכלי כלפי קשישים, הסובלים בדרך כלל מבעיות נוספות, ירידה בתפקוד, בדידות ותלות, מוטלת לפתחנו. חובה עלינו, אנשי המקצוע בקהילה, למצוא דרכים להתמודד איתה שאם לא כן, אף אחד אחר לא יעשה זאת.

 

דברו איתנו
כשאכפת, הכל אחרת

שילה, עמותה לפיתוח שירותים לאזרח הוותיק בקהילה (ע"ר)   |   ברכה חבס 14, חיפה 3339319   |   טלפון 04-8384335   |   פקס 15348376790

מוקד אנושי זמין 24/7 שעות:  1700-50-60-02   |   בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו

אודות הנגישות

הפעל נגישות

בניית אתרים

צור קשר
דברו איתנו בוואטסאפ
בקרו אותנו בפייסבוק
סגור חלונית
צור קשר

לחצו לחיוג מהיר 04-8384335